Званична статистика има циљ да, у складу са регулаторним оквиром Републике Србије и Европске уније, представи стање у друштву и привреди на информативан, транспарентан и непристрасан начин, при чему мора бити поуздана, квалитетна и сврсисходна, без обзира од ког произвођача долази.
Основне активности званичне статистике јесу:
Европски статистички систем (ЕСС) је партнерство између:
Систем званичне статистике у РС чине:
РЗС је, у складу са Законом о званичној статистици, главни произвођач и дисеминатор података, одговорни стручни носилац, организатор и координатор система званичне статистике и представља званичну статистику Републике Србије у међународном статистичком систему.
Одговорни произвођачи званичне статистике су институције које су на националном нивоу одговорне за развој, производњу и дисеминацију европске и/или националне званичне статистике или за обраду и дисеминацију података прикупљених од релевантних извора уз јасну повезаност са европским или националним методологијама. Своју службену статистичку делатност одговорни произвођачи званичне статистике морају обављати у складу са националним потребама, у складу са надлежним законодавством, петогодишњим програмом званичне статистике и годишњим планом статистичких активности.
Произвођачи статистике, категорисани као „одговорни произвођачи званичне статистике“ могу бити само институције које:
Програм званичне статистике у периоду од 2021. до 2025. године, у складу са Законом, наводи као остале одговорне произвођаче званичне статистике следеће институције:
1) Републички завод за статистику
3) Градска управа града Београда – за територију града Београда
5) Министарство унутрашњих послова
7) Републичко јавно тужилаштво
9) Институт за јавно здравље Србије
10) Министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде
11) Министарство заштите животне средине
12) Агенција за заштиту животне средине
13) Завод за заштиту природе Србије
14) Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања
15) Републички завод за социјалну заштиту
16) Национална служба за запошљавање
17) Министарство просвете, науке и технолошког развоја
18) Завод за проучавање културног развитка
21) Министарство рударства и енергетике
22) Министарство омладине и спорта
23) Завод за спорт и медицину спорта Републике Србије
24) Републички геодетски завод
25) Републички фонд за пензијско и инвалидско осигурање
26) Републички фонд за здравствено осигурање
Координација система званичне статистике у РС
Републички завод за статистику је главни произвођач званичне статистике и координатор система званичне статистике у РС, одговоран за припрему петогодишњег статистичког програма и годишњих планова у систему званичне статистике у РС, као и за извештавање о њиховој реализацији. РЗС је у обавези да постави стандарде израде статистике за све овлашћене произвођаче званичне статистике и да организује и координира производњу званичне статистике у свим надлежним државним институцијама.
Активности координације заснивају се на сарадњи и заједничким оперативним циљевима и принципима, у циљу идентификације званичних статистичких података, њиховог прикупљања, обраде, анализе и на крају дисеминације званичне статистике. Завод има право и одговорност да утиче на остале произвођаче званичне статистике у циљу усклађивања њихових методологија са принципима европске статистике.
Координациона улога Републичког завода за статистику обухвата следеће активности, од којих је већина у фази развоја:
Координациони одбор
Стратегија успостављања координације у систему званичне статистике подразумева најпре формирање правоснажног Координационог одбора у оквиру којег се извршавају послови чија природа захтева учешће више институција, а који се односе на развој, производњу и дисеминацију података националне статистике.
На основу петогодишњег програма званичне статистике, у плану је формирање Координационог одбора званичне статистике, у чији састав улазе представници свих одговорних произвођача званичне статистике у Републици Србији. Координациони одбор свој рад ће заснивати на основу Мултилатералног споразума о сарадњи, пословника о раду Координационог одбора и стратегије развоја званичне статистике у Републици Србији у периоду од 2021. до 2025. године. У складу са препорукама добијеним од Peer Review тима, лица која представљају институције произвођаче званичне статистике у оквиру Координационог одбора, јесу руководиоци организационих јединица у којима се обављају статистичке делатности. Функцију председника Координационог одбора врши директор Републичког завода за статистику.
Активности Координационог одбора усмерене су на адекватну међуинституционалну сарадњу и размену знања у циљу успостављања стандардизације званичних статистичких података и подизања њиховог квалитета.
Кодекс праксе званичне статистике Републике Србије
Кодекс праксе европске статистике (European Statistics Code of Practice) представља основу за успостављање јединственог оквира квалитета за Европски статистички систем. Статистички органи који обухватају Евростат, националне статистичке институције и друге државне органе одговорне за развој, производњу и дисеминацију европске статистике, прихватају обавезу поштовања Кодекса праксе.
С обзиром на то да Кодекс праксе европске статистике пружа само генерални увид у принципе статистичке производње, неопходно је да принципи буду прилагођени националним критеријумима и потребама, из чега настаје потреба за креирањем Кодекса праксе званичне статистике Републике Србије.
Кодекс праксе званичне статистике Републике Србије је технички и регулаторни инструмент који има за циљ да обезбеди оквир за успостављање јединственог система националне статистике и подстакне стандардизацију њене производње.
Подели ову страну |
|
Контакт |
Радна група за координацију статистичког система Весна Пантелић е-mail: vesna.pantelic@stat.gov.rs тел: +381 11 2413 571
|